Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.225.2024.1.JS

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanieinterpretacji indywidualnej

27 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „...”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 maja 2024 r. (wpływ 2 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

W dniu 1 czerwca 2023 r. utworzono grupę VAT pomiędzy Miastem ... NIP: ..., a Zakładem ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ... NIP: .... Miasto ... posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki Zakład ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i jest przedstawicielem grupy. Reprezentuje ją w zakresie praw i obowiązków.

Miasto ... jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.; „ustawa o samorządzie”), zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Miasto składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7.

Miasto ... w związku z obowiązkiem wykonywania zadań wynikających z ustawy o samorządzie wykonuje zadania publiczne własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej. Wykonując wskazane zadania, Miasto działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT, zwolnioną od VAT jak i podlegającą odwrotnemu obciążeniu).

Miasto ... w odpowiedzi na ogłoszenie naboru wniosków w ramach konkursu prowadzonego przez … Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „...”, złożyło wniosek o dofinansowanie dla przedsięwzięcia pn. .... Załącznikiem do wniosku była m.in. interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „...” wydana dla podatnika: Miasto ..., ..., NIP .... Miasto ... uzyskało w dniu 11 sierpnia 2020 r. ww. interpretację indywidualną o numerze ….

Zgodnie z wymaganiami umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia oraz ust. 23 pkt 4 IV Warunków szczególnych do ww. umowy o dofinansowanie, Miasto ... wystąpiło o zmianę warunków umowy o dofinansowanie po wyborze Wykonawców zadania. Pismo o znaku ... z dnia 17.07.2023 r. wpłynęło do FOŚiGW w ... w dniu 25.07.2023 r. W treści przesłanego pisma Miasto ... poinformowało, iż dnia 1 czerwca 2023 r. Miasto ... otrzymało potwierdzenie nadania nr NIP oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnik VAT: ... GRUPA VAT. W związku z powyższym z tym dniem wszystkie faktury będą wystawiane i przyjmowane j.n.

Nabywca:

... GRUPA VAT

NIP ...

Odbiorca:

Urząd Miejski w ...

Biorąc pod uwagę powyższe, Miasto prosiło o uwzględnienie przedmiotowego faktu przy wprowadzaniu zmian do umowy o dofinansowanie.

FOŚiGW w ... poprzez osobę opiekuna projektu z ramienia FOŚiGW, przekazał korespondencję e-mail w dniu 20.03.2024 r. w zakresie konieczności przedłożenia interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „...” dla podatnika: ... GRUPA VAT,..., NIP ..., przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność.

Przedsięwzięcie ma charakter stricte badawczy. Zakres przedsięwzięcia obejmuje wykonanie (...):

Etap 1. (...).

Etap 2. (...).

Etap 3. (...).

Etap 4. (...).

Efektem rzeczowym będzie dokumentacja hydrogeologiczna ustalająca zasoby eksploatacyjne (...) (zgodnie z rozporządzeniem MŚ z 18 listopada 2016 r. w sprawie dokumentacji hydrogeologicznej i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej) lub, w przypadku nieudokumentowania zasobów (...), inna dokumentacja geologiczna (zgodnie z rozporządzeniem MŚ z 6 grudnia 2016 r. w sprawie innych dokumentacji geologicznych).

(...) zlokalizowany zostanie na terenie działki nr ew. ... obręb ... ..., stanowiącej własność inwestora/wnioskodawcy tj. Gminy Miasto ....

Mając na uwadze treść zawartej umowy o dofinansowanie z … Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację powyższego zadania, wysokość dofinansowania wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Kosztem kwalifikowanym jest również podatek VAT w sytuacji braku możliwości jego odliczenia. Jednym z załączników do umowy o dofinansowanie z FOŚiGW na realizację ww. zadania jest interpretacja indywidualna dotycząca możliwości rozliczenia podatku VAT wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dla podatnika: ... GRUPA VAT, ..., NIP ....

Miasto ... wyłoniło Wykonawców prac. Zostali oni wybrani na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, 1720), w następstwie czego zostały zawarte stosowne umowy na realizację przedsięwzięcia.

Realizacja przedmiotowego zadania należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 (ochrona środowiska), pkt 3 (zaopatrzenie w energię cieplną) i pkt 10 (kultura fizyczna i turystyka, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe) ustawy o samorządzie.

Efekt zrealizowanego zadania, czyli wybudowanie (...), służyć będzie więc do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT wystawiane będą na:

... GRUPA VAT

NIP ...

Odbiorca:

Urząd Miejski w ...

Pytanie

Czy ... GRUPA VAT będzie miała możliwość odliczenia podatku w przypadku realizacji zadania pn. „...”?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na następującym stanowisku:

Nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT naliczonego od VAT należnego) przy realizacji zadania polegającego na wykonaniu (...). Przedstawione i przewidziane do realizacji zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Oznacza to, że ww. prawo do odliczeń przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca przy wykonywaniu zadań własnych, nie występuje jako podatnik VAT prowadzący działalność gospodarczą. Co za tym idzie, dokonując zakupów nie działa w charakterze podatnika. W efekcie VAT od takich zakupów nie podlega odliczeniu ani zwrotowi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że są Państwo grupą VAT, zarejestrowaną jako podatnik VAT, w skład której wchodzą Miasto i Spółka, a przedstawicielem Grupy jest Miasto.

Na mocy art. 2 pkt 47 i pkt 48 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa:

47) o grupie VAT – rozumie się przez to grupę podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowaną jako podatnik podatku;

48) przedstawicielu grupy VAT – rozumie się przez to podmiot reprezentujący grupę VAT w zakresie obowiązków tej grupy.

W świetle art. 8c ust. 1 i ust. 2 ustawy:

1)Dostawa towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT nie podlegają opodatkowaniu.

2)Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotu spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.

Zgodnie z art. 15a ust. 1 ustawy:

Podatnikiem, o którym mowa w art. 15, może być również grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, które zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT.

Jak stanowi art. 15a ust. 2 ustawy:

Grupę VAT mogą utworzyć podatnicy:

1) posiadający siedzibę na terytorium kraju lub

2) nieposiadający siedziby na terytorium kraju, w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą na terytorium kraju za pośrednictwem oddziału położonego na terytorium kraju.

Grupę VAT można opisać jako prawną formę współdziałania do celów VAT. Jako szczególny rodzaj podatnika istnieje ona tylko do celów VAT. Choć każdy członek grupy zachowuje swoją odrębność i formę prawną to utworzeniu grupy VAT nadaje się nadrzędne znaczenie – na gruncie ustawy o VAT – w stosunku do form prawnych przewidzianych np. w prawie cywilnym lub w prawie spółek. Możliwość uzyskania statusu szczególnego podatnika podatku VAT, jakim jest grupa VAT, jest przewidziana dla grupy podatników powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, którzy zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT. Zasadniczym założeniem grup VAT jest neutralność podatkowa wewnątrz grupy VAT, gdyż dostawy towarów i świadczenie usług przez podmioty należące do grupy nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Natomiast w transakcjach z podmiotami spoza grupy VAT, grupa VAT jest uznawana za jednego podatnika.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania pn. „...”.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto (będące przedstawicielem grupy VAT) w odpowiedzi na ogłoszenie naboru wniosków w ramach konkursu prowadzonego przez … Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „...”, złożyło wniosek o dofinansowanie dla przedsięwzięcia pn. .... Przedsięwzięcie ma charakter stricte badawczy. Zakres przedsięwzięcia obejmuje wykonanie (...). Faktury VAT wystawiane będą na: ... GRUPA VAT. Efekt zrealizowanego zadania, czyli wybudowanie (...), służyć będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego zadania nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „...”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego zadania nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00