Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4017.1.2024.1.MK

Czy Spółka może dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych dotychczas zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych, z aktualnie (i w przyszłości) obliczanych oraz pobieranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP?

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie Ordynacji podatkowej jest w części dotyczącej:

- możliwości potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej – jest prawidłowe;

 - ustalenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy Spółka może dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych dotychczas zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych, z aktualnie (i w przyszłości) obliczanych oraz pobieranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej: „Wnioskodawcą”, „Podatnikiem”, „Spółką”), jest podatnikiem podatku dochodowego, mającym siedzibę na terytorium Polski. Spółka prowadzi działalność (…).

Spółka oraz jej spółka zależna tj. (…) sp. z o.o. tworzą podatkową grupę kapitałową w rozumieniu art. 1a ustawy o PDOP.

Spółka pełni rolę płatnika w odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych (przykładowo z tytułu wypłaty dywidend lub innych przychodów z udziałów w zyskach osób prawnych) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (przykładowo z tytułu wynagrodzeń należnych ww. osobom zatrudnionym na podstawie stosunku pracy lub umów cywilno-prawnych), tj. na gruncie odpowiednio art. 26 ustawy o PDOP oraz art. 32 i art. 38 ustawy o PDOF. Podatki te są pobierane na rzecz budżetu państwa.

W związku z powyższym, Spółka zobowiązana jest do obliczania, potrącania i wpłacania na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP.

W okresach poprzedzających datę złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca, wypełniając obowiązki płatnika w zakresie ww. podatków, obliczał, pobierał i odprowadzał na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP.

Wnioskodawca nie korzystał przy tym z uprawnienia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, mianowicie nie potrącał zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków z kwot przekazywanych do urzędu skarbowego.

Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków, obliczonego za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązania podatkowego w rozumieniu właściwych przepisów Ordynacji podatkowej z zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, pobieranych aktualnie i w przyszłości.

Potrącone wynagrodzenie w sposób wskazany powyżej zostanie potraktowane przez Wnioskodawcę jako przychód podlegający opodatkowaniu w dacie przekazania pomniejszonej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, a w przypadku, gdy kwota potrąconego wynagrodzenia będzie równa danej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych lub zryczałtowanemu podatkowi, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP - w dacie, w której najpóźniej na zasadach ogólnych Wnioskodawca miałby obowiązek dokonania wpłaty pobranej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Pytanie

Czy Spółka może dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych dotychczas zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych, z aktualnie (i w przyszłości) obliczanych oraz pobieranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, może on dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych dotychczas zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych z aktualnie (jak i w przyszłości) obliczanych i pobieranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP.

Tym samym, za okres nieobjęty przedawnieniem z bieżących i przyszłych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, Wnioskodawca może dokonać potrącenia w wysokości równej sumie kwot ustalonych zgodnie z § 1-3 Rozporządzenia MF, ale nie wyższej niż wysokość bieżącej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych lub kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, z których jest dokonywane potrącenie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Z art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, że płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Jednocześnie przepis art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej wskazuje, że:

- szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz

- tryb pobrania wynagrodzenia, z uwzględnieniem rodzaju pobranego podatku, a także sprawności pobrania wynagrodzenia,

- zostaną sprecyzowane w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W tym celu zostało wydane Rozporządzenie MF, z którego treści wynika, że:

§ 1. Wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku:

1. płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika,

2. inkasenta wynosi 0,1% kwoty tych podatków pobranych przez inkasenta.

§ 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta.

§ 3. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.3), wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

Jednocześnie, zarówno przepisy Ordynacji podatkowej, jak i regulującego uprawnienie do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków Rozporządzenia MF, nie wskazują terminu, w jakim płatnik może skorzystać z tego uprawnienia. Rozporządzenie MF wskazuje bowiem jedynie, że wynagrodzenie płatnika jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika. Nie zawiera ono natomiast postanowień, z których wynikałoby, że uprawnienie może zostać zrealizowane tylko w momencie dokonania konkretnej wpłaty, ale zdaniem Wnioskodawcy treść przepisów Rozporządzenia MF nie budzi wątpliwości, że płatnik może dokonać potrącenia za okresy wcześniejsze z jakiegokolwiek pobranego jako płatnik podatku na rzecz budżetu państwa.

Z tego też względu należy uznać, że płatnik może wykonać swoje uprawnienie - tj. potrącić należne mu wynagrodzenie - nie tylko w okresie, za który przysługuje wynagrodzenie, lecz także w okresach późniejszych.

W ocenie Wnioskodawcy, termin skorzystania z uprawnienia do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, jest determinowany wyłącznie przepisami dotyczącymi terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Tym samym płatnik ma prawo potrącić należne mu wynagrodzenie z tytułu terminowego poboru podatków do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z którym jest ono związane. Zgodnie natomiast z przepisem art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązania podatkowe przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Dla przykładu: z końcem 2024 r. przedawniają się zatem zobowiązania podatkowe, których termin płatności minął w 2019 r. W 2024 r. przedawni się zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym za 2018 r. Konsekwentnie, do końca 2024 r. Wnioskodawca będzie posiadać prawo do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP od dochodów uzyskanych przez podatników w 2018 r. i w następnych latach podatkowych. Wnioskodawca jest zatem uprawniony do potrącenia do końca 2024 r. kwot należnego mu wynagrodzenia płatnika z kwotą zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, podlegających wpłacie od stycznia 2018 r. do momentu złożenia niniejszego wniosku.

Podsumowując, przepisy Ordynacji podatkowej oraz Rozporządzenia MF nie regulują wprost momentu, w którym płatnik może pobrać należne mu wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa. Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy - ma on prawo potrącić należne płatnikowi podatku wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy osób fizycznych lub zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, które jeszcze nie uległy przedawnieniu na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo: z 6 czerwca 2023 r., znak: 0111-KDIB2-2.4017.1.2023.2.MM, z 21 kwietnia 2023 r., znak: 0111-KDIB1-2.4017.1.2023.1.EJ, z 1 października 2021 r., znak: 0113-KDIPT2-3.4011.587.2021.3.KS, z 30 grudnia 2020 r., znak: 0111-KDIB2-1.4017.26.2020.1.MK; z 20 listopada 2020 r., znak: 0111-KDIB1-2.4017.12.2020.1.SK; z 25 listopada 2020 r., znak: 0111-KDIB1-2.4017.13.2020.2.MZA; z 22 stycznia 2019 r., znak: 0111-KDIB2-3.4017.15.2018.1.LG oraz z 4 stycznia 2019 r., znak: 0111-KDIB1-2.4017.12.2018.1.AW.

Takie stanowisko wynika również z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 kwietnia 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 1692/10.

Potrącając zryczałtowane wynagrodzenie, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, za okres nieobjęty przedawnieniem z bieżących i przyszłych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub kwot zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, Wnioskodawca może dokonać potrącenia  w wysokości równej sumie kwot ustalonych zgodnie z § 1-3 Rozporządzenia MF, ale nie wyższej niż wysokość bieżącej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych lub kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP, z których jest dokonywane potrącenie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części dotyczącej:

- możliwości potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej – jest prawidłowe;

- ustalenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.):

Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Z treści tego przepisu wynika, iż uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 lit. a) ustawy Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach – rozumie się przez to również zaliczki na podatki.

W myśl art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.

Rozporządzeniem, o którym mowa w ww. przepisie jest Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383).

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:

Wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia:

Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta.

Zgodnie natomiast z § 3 ww. rozporządzenia:

Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że pełniąc funkcję płatnika nie korzystali Państwo z uprawnienia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, tj. nie potrącali Państwo zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków z kwot przekazywanych do urzędu skarbowego. Obecnie zamierzają Państwo dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków, obliczonego za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W świetle art. 21 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805, ze zm.; dalej: „ustawy o CIT”):

Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

 1) z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

 2) z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20% przychodów;

(…)

Stosownie zaś do art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e (…).

W myśl art. 26 ust. 3 ustawy o CIT:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1) art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2) art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.

Z powołanych przepisów wynika, że Spółka jako płatnik, oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowany podatek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT. Pobrane zaliczki oraz zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych Spółka jest zobowiązana odprowadzić na konto urzędu skarbowego.

Odnosząc się do wynagrodzenia płatnika, należy zauważyć, że żaden przepis Ordynacji podatkowej, nie narzuca na płatnika obowiązku dokonywania potrąceń należnego mu wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej w tym samym miesiącu, w którym wpłacił uprzednio pobrany podatek, ani też nie określa terminu w jakim to uprawnienie płatnika może być zrealizowane.

Oznacza to, że nie ma przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku bądź za kilka lat. Należy jednak przyjąć, że uprawnienie to przysługuje przez cały okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Zgodnie z art. 71 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisy art. 70, art. 70a, art. 70c i art. 70e stosuje się odpowiednio do należności płatników lub inkasentów.

Kierując się brzmieniem art. 71 pkt 1 w zw. z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, należy uznać, że należności przypadające od płatników przedawniają się z upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin ich płatności.

W przypadku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 21 i art. 22 ustawy o CIT, do których odprowadzania byliście Państwo zobowiązani jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych, okres przedawnienia biegnie od końca roku, w którym powstał obowiązek ich wpłaty do urzędu skarbowego.

Stosownie do powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka była zobowiązana do odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w terminie do 20 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym powstał obowiązek poboru zaliczki. Z kolei w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka była zobowiązana do odprowadzenia zryczałtowanego podatku od osób prawnych w terminie do 7 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym pobrano podatek. Zatem, zobowiązanie z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych uległo przedawnieniu, jeśli od końca roku, w którym Wnioskodawca był zobowiązany do odprowadzenia zaliczki/podatku upłynęło 5 lat.

W świetle przywołanych przepisów należy stwierdzić, że mają Państwo prawo potrącić należne wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych za okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia i może ono zostać potrącone wyłącznie od kwoty wpłaty dokonanej w terminie.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie możliwości potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej uznano za prawidłowe.

Nie można jednak zgodzić się z Państwem, że z końcem 2024 r. przedawni się zobowiązanie podatkowe za 2018 r. i tym samym do końca 2024 r. będziecie Państwo uprawnieni do potrącenia należnego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskiwanych przez podatników za okres od 2018 r. Błędnie się Państwo odnoszą, bowiem do przedawnienia zobowiązania podatkowego podatnika za dany rok podatkowy. W omawianej sprawie, tj. dotyczącej określenia wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 ustawy Ordynacja podatkowa, należy odnosić się do przedawnienia zobowiązania płatnika z tytułu terminowych wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

Państwa Prawo do pobrania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych będzie zatem możliwe w zakresie tych zobowiązań płatnika, które się jeszcze nie przedawniły. W przedmiotowej sprawie z końcem 2023 r. uległo przedawnieniu zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczek za miesiące od stycznia do listopada 2018 r., bowiem termin płatności zaliczek za ww. miesiące przypadał w 2018 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczek, tj. od końca 2018 r., termin przedawnienia upłynie z końcem 2023 r.

Natomiast w przypadku zaliczki/podatku za miesiąc grudzień 2018 r., termin płatności przypadał na styczeń 2019 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczki, tj. od końca 2019 r., termin przedawnienia upływa z końcem 2024 r.

W związku z powyższym zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczek/podatku, których termin płatności przypadał w 2018 r. przedawniło się z końcem 2023 r. W konsekwencji nie jesteście Państwo uprawnieni do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, których termin płatności przypadał w 2018 r. Natomiast możecie Państwo dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, których termin przypadał od 2019 r. i w latach kolejnych.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00